Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ) har siden 2006 annet hvert år gjennomført en undersøkelse om kjøp av svart arbeid i privatmarkedet. Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ) har siden 2006 annet hvert år gjennomført en undersøkelse om kjøp av svart arbeid i privatmarkedet. Hovedfunnet i årets undersøkelse er at det fortsatt er veldig få forbrukere som handler svart med åpne øyne.
Her er noen av hovedfunnene:
- Andelen som oppgir å ha handlet svart i løpet av de siste to årene holder seg stabilt lavt. Det er en liten korreksjon opp fra «all time low» i 2022, og tilbake til nivået fra før pandemien. Det er nå 9 % som oppgir å ha handlet svart i hjemmet de to siste årene.
- Samtidig er det færre enn før som «kjenner noen» som har kjøpt svart.
- Antall personer som kjøper svart er absolutt høyest i kategorien Vaskehjelp, renhold. Deretter følger frisør, diverse transporttjenester, snekker og reparasjon av bil.
- Når vi ser på prosent/andel per bransje er det småarbeid i hjemmet som kjøpes mest svart, slik som barnepass, hagearbeid, renhold og maling.
- Det er de mindre jobbene som tas åpenlyst svart.
- Tendensen med at kjøp av svart arbeid «går i miljøene» har styrket seg. Det er i stor grad en gruppe personer som kjøper svart, selger svart, og som kjenner hverandre.
- Man kjenner ofte de man handler fra
- Vipps har passert kontanter som betalingsmetode for svart arbeid.
Et «faktaflak» om undersøkelsen kan lastes ned her.
Og hele undersøkelsen finner du her.
Og hvis du vil lese flere av undersøkelsene våre, sjekke trender mv. finner du dem her: