Spleiselaget deltar stadig på konferanser og messer hvor pedagogikk og bruk av digitale hjelpemidler er tema. Nylig deltok Spleiselaget på Norges største konferanse for bruk av IKT i utdanning og læring.
Konferansen arrangeres i realfagsbygget til NTNU i Trondheim i mai hvert år. NKUL beskriver seg selv som Norges største møteplass for den som har interesse for bruk av IKT i undervisning. Årets konferanse var den 23. i rekken, og hadde ca. 1400 deltakere. De som deltar er oftest lærere, barnehagelærere, skoleledere, lærerstudenter og deltakere fra utdanningssektoren for øvrig. For Spleiselaget er det en viktig og riktig arena å vise seg fram på.
NKUL sitt program går over tre dager og har mange inspirerende foredrag og en stor utstilling.
- I år hadde vi både utstilling og foredrag, og vi fikk veldig god respons på begge aktivitetene, sier prosjektleder Kristina Reinholdtsen.
På Spleiselagets utstilling kunne publikum spille Spleiselagets eget dataspill Byen, som er utviklet spesielt for ungdomsskoleelever. Spleiselaget tilbyr også undervisning for elever i den videregående skolen, og en egen nettside hvor tema som skatt og arbeidsliv står sentralt.
- Vi ble kontaktet av flere aktører som gjerne ville ha oss med på et samarbeid. At mange ulike aktører ønsker et samarbeid med oss er et kvalitetstegn for både produktene våre og metodikken, sier Reinholdtsen.
Mange ville høre om Spleiselaget
På konferansens siste dag trakk Kristin Gjøvåg og Kristina Reinholdtsen fullt hus med foredraget «Å leke seg til alvor – hvordan spill og interaktivitet kan bygge holdninger».
- Tilhørerne fikk se hvordan vi bruker digital teknologi i spleiselagsundervisningen. Elevene logger seg på presentasjonen vi bruker i undervisningen via mobiltelefonen sin. Underveis får de ulike spørsmål og problemstillinger presentert direkte på telefonen sin. Svarene klassen gir danner grunnlag for videre diskusjon, og gjør dermed presentasjonen unik for den enkelte klasse, forteller Gjøvåg.
En annen nyttig gevinst ved at elevene er logget direkte på presentasjonen er at de via sin mobiltelefon samtidig kan svare på spørsmål som kartlegger kunnskap og holdninger. Svarene som gis kommer dermed direkte inn i den pågående presentasjonen.
Det er alltid utfordrende å måle holdningsendringer. I og med at Spleiselaget stiller de samme holdnings- og kunnskapsspørsmålene til et utvalg av elever som ikke er eksponert for Spleiselaget som til et utvalg av elever som er blitt eksponert for det samme gjør at man får en god sammenligning av de to gruppenes kunnskaper og holdninger. Spleiselaget presenteres for ca. 40.000 elever hvert år – dermed er også datagrunnlaget solid.
- Denne måten å innhente analysetall på er ganske unik, i alle fall i regi av Skatteetaten, sier Hans Kristian Aspen i Skatt Midt-Norges analyseteam.
Svarene fra elevene viser for eksempel at andelen elever som vet hvor mye det offentlige har investert i dem så langt i livet er 12 % blant de som ikke er eksponert for presentasjonen, mens tilsvarende andel er 75 % blant de som har blitt eksponert for Spleiselaget.
Et annet eksempel er at andelen som svarer at de er helt enige i at svart arbeid er et samfunnsproblem er 28 % høyere blant de som er eksponert for Spleiselaget enn blant de som ikke er det. Med utgangspunkt i at Spleiselaget presenteres for omlag 40.000 elever pr. år betyr dette at omlag 11.000 elever får bedre holdninger, selv om vi ikke kan si noe om disse holdningene endrer seg over tid.
- Uansett er dette tall vi er veldig godt fornøyde med, avslutter Kristina Reinholdtsen.
Spleiselaget møter hvert år 40 000 17-åringer i videregående skole. I løpet av to timer samtaler vi om sammenhengen mellom verdiskaping, skatt og velferd. Vi snakker om rettigheter og plikter i arbeidslivet og gir starthjelp for de som skal ut i sin første jobb. Vi tilbyr også dataspillet Spleiselaget Byen for elever i ungdomsskolen. Spleiselaget Byen spilles ca 50 000 ganger pr år. Sjekk spleiselaget.no/byen. |